Faaliyet Detay

TDED VE BEYKOZ MEDENİYET OKUMALARI İÇİN PROTOKOL İMZALADI

Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED), “Medeniyet Okumaları Projesi”nin ikinci protokolünü Beykoz Kaymakamlığı, Beykoz Belediyesi ve Beykoz İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüyle imzaladı.

 

İlki 2019-2020 öğretim yılında yapılan ve büyük ilgi gören “Medeniyet Okumaları Projesi” için geçtiğimiz günlerde imzalanan protokolle İstanbul’un Kâğıthane ilçesinde başlatılmasının ardından Beykoz ilçesiyle de protokol imzalandı. “Medeniyet Okumaları Projesi Protokokü”nü Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED) Genel Başkanı Ekrem Erdem, Beykoz Kaymakamı Esengül Korkmaz Çiçekli, Beykoz Belediye Başkanı Murat Aydın ve Beykoz İlçe Milli Eğitim Müdürü Sevcenur Özcan imzaladı. Protokol töreninde Beykoz İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü Mahir Karahasanoğlu, Beykoz Belediye Başkan Yardımcısı Bünyamin Korkmaz, Beykoz Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürü Basri Akdemir, TDED Genel Başkan Yardımcısı Üzeyir İlbak, TDED YK Üyesi İlhan Kurt, TDED Genel Başkan Danışmanı İsmail Uluhan, Olağan Şiir Genel Yayın Yönetmeni Aykut Nasip Kelebek de hazır bulundu,

 

HANGİ KİTAP NASIL OKUNMALI SORUSUNUN CEVABI

Törende bir konuşma yapan TDED Genel Başkanı Ekrem Erdem, “Medeniyet Okumaları Projesi”nin okunması gereken kitapları eğitimcilere ve öğrencilere ulaştırmak ve okutmakla yetinmeyip hangi kitabın nasıl okunması gerektiği konusunda yol gösterici bir düstur ortaya koyduğunu ifade etti. “Medeniyet Okumaları, medeniyeti oluşturan temel kitapların okunması ve medeniyetimizin anlaşılması için Şehir ve Medeniyet, Dil-Kimlik ve Medeniyet, Göç ve Medeniyet, Coğrafya-Tarih ve Medeniyet, Din ve Medeniyet, Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet başlıkları çerçevesinde okuma ve müzakerelere yer veriyor” diyerek projeye dair açıklamalarda bulunan Erdem, hangi kitabın nasıl okunacağı konusunda bir rehberlik programı olduğuna ve gönüllü öğretmenlerle başarıya ulaştığına dikkat çekti.

Kitapların öğretmenlere dağıtılıp okunmasının ardından konulara ilişkin uzmanlar eşliğinde müzakerelerin yapıldığını ve böylece öğrencilere rehberlik eden öğretmenlerin kitap içeriklerine daha hâkim olduklarını belirten Ekrem Ekrem, “Müzakere edilen eserler kişide kalıcı olur” dedi. Bu tür okumalar sayesinde sohbet kültürünün yeniden hatırlanmasının sağlandığını, ailelerin de bu okumalarda kendilerine yer bulabildiğini, kitapların muhtevasına göre gezi, film okuması, tiyatro, yazarlık mektebi gibi etkinliklere de imkân sağlandığını anlatan Erdem, bu kapsamlı ve özel çabanın sonucunda gençlerin sosyalleşme, kitabı sevme, okuduğu kitabı anlama, medeniyet şuuru, yazma kabiliyetini geliştirme gibi melekeler kazandıklarını, projenin Türkiye genelinde yaygınlaşması için çaba sarf edeceklerini dile getirdi.

Beykoz Kaymakamı Esengül Korkmaz Çiçekli, projenin hedefine ulaşmasını dileyerek destek vermekten mutluluk duyduklarını belirtti. Beykoz Belediye Başkanı Murat Aydın, kitap okumanın gençler arasında yaygınlaşması için Medeniyet Okumaları gibi verimli bir faaliyetin ilçeye büyük katkı sağlayacağını belirterek gönüllülük esasının projenin temelini oluşturduğunu kaydetti. Beykoz İlçe Milli Eğitim Müdürü Sevcenur Özcan, projenin en önemli tarafının medeniyetle okumayı yan yana getirmesi olduğunu, böylece Beykoz’da yaşayan gençlerin şehir ve medeniyet ilişkisi adına şuurlanacağını ifade etti.

 

GENÇLERE KİTAP OKUMA VE MÜZAKERE ALIŞKANLIĞI KAZANDIRILACAK

Medeniyetimizle ilişkili eserlerin bir araya getirildiği “Medeniyet Okumaları”, 2021-2022 öğretim yılı içinde, TDED YK Üyesi şair yazar İlhan Kurt yönetiminde gerçekleşecek. Proje ile öğretmenler rehberliğinde gençlere; kitap okuma ve müzakere alışkanlığı kazandırmak, kültür ve medeniyet değerlerimizi tanımalarını, anadilini etkin kullanabilmelerini sağlamak, okuduğunu anlama ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirme kabiliyetini geliştirmek, duygu ve düşünceleri sözlü ve yazılı olarak ifade edebilmeyi sağlamak amaçlanıyor.

 

ALTI TEMALIK OKUMA PROGRAMI

Şehir ve Medeniyet, Dil-Kimlik ve Medeniyet, Göç ve Medeniyet, Coğrafya-Tarih ve Medeniyet, Din ve Medeniyet, Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet başlıklı 6 tema üzerinden yürütülecek olan “Medeniyet Okumaları”nda okumaya katılmak isteyen öğretmenler, ortalama 30 kitap içerisinden seçtiklerini okuyacaklar ve aylık okumalar sonunda uzmanlar eşliğinde müzakereler yaparak okudukları kitapların ait olduğu konu başlıkları hakkında geniş çaplı malumata sahip olacaklar. Daha sonra da okudukları kitapları okullarında oluşturdukları öğrenci gruplarına okutacak ve müzakere edecekler. Bu okuma, 6 konu başlığında tekrarlanarak devam edecek. Proje uzman, öğretmen ve öğrencilerin konu başlıkları hakkında yapacakları paneller ve ödül töreni ile sona erecek.

 

MEDENİYET OKUMALARINA İLGİ BÜYÜK

İlki 2019-2020 öğretim yılında aynı paydaşlarla uygulanmış ve salgın sürecine rağmen büyük ilgi görmüştü. Dönem içinde, “Medeniyet Okumaları Projesi” başlıkları kapsamında seçilen, toplamda 3600 olmak üzere 90 farklı kitap okundu ve değerlendirildi.  Yeni dönemde bu sayının çok daha fazla olacağını tahmin ediliyor.