BEŞİR AYVAZOĞLU: ÇANAKKALE'NİN GÖRKEMİ EDEBİYATIMIZA YETERİNCE YANSIMADI
Yazar Beşir Ayvazoğlu, Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği’nin Eyüpsultan Belediyesi’yle birlikte düzenlediği haftalık söyleşi programı “Cumartesi Buluşmaları”nda “Türk Edebiyatında Çanakkale”yi anlattı.
Çanakkale ve edebiyat deyince aklımıza ilk Âkif’in “Şu Boğaz Harbi nedir? Var mı dünyâda eşi?/ En kesîf orduların yükleniyor dördü beşi,” mısralarıyla abide şiiri “Çanakkale Şehitleri” olduğunu ifade eden Beşir Ayvazoğlu, Çanakkale Zaferi’nin görkeminin edebiyatımıza aynı ölçüde yansımamasının üzücü olduğunu, ortaya konan diğer eserlerin de yeterince algımıza yerleşmediğini kaydetti. Çanakkale’nin edebiyatımıza mâlolabilmesi için devrin yönetiminin Çanakkale muharebeleri esnasında bir teşebbüste bulunduğunu anlatan Ayvazoğlu, bu durumu savaşı halka benimsetmek amacıyla düzenlenmiş geniş çaplı propaganda faaliyetinin bir ayağı olarak değerlendirdi.
İbrahim Alaaddin Gövsa’nın ‘Çanakkale’nin İzleri’ kitabının bu süreçte yazıldığını anlatan Beşir Ayvazoğlu, Mehmed Emin Yurdakul, Ağaoğlu Ahmet, Yusuf Razi Bel, Nazmi Ziya Güran, Çallı İbrahim, Ömer Seyfeddin, Celâl Sâhir Erozan, Hamdullah Suphi Tanrıöver, Ahmet Yekta Madran, MüfidRâtib, Ali Cânip Yöntem, Orhan Seyfi Orhon, Enis Behiç Koryürek, Hıfzı Tevfik Gönensay, Hakkı Süha Gezgin; ressamlardan İbrahim Çallı, Nazmi Ziya Güran’ın giden heyetin içinde yer aldığını, izlenimlerini kaleme almak ve resmetmek suretiyle Çanakkale’yi kayda geçtiklerini dile getirdi. Heyetin Çanakkale’ye gidiş şartlarını ve cephede yaşadıklarını aktaran Ayvazoğlu, bu gidişten elde edilen verimin çıkartılan ‘Harp Mecmua’ı'nda yayımlandığını belirtti. Şiirleri daha yeni yeni yayımlanmaya başlayan ve heyet içinde yer alan genç şairlerin dönüşte kırık dökük şiirler kaleme aldığını, bazı yazarların hatırlarını kaleme aldığını, bazılarının hiçbir şey yazmadığını anlatan Ayvazoğlu, bu seyahatin kelimenin tam mânâsıyla fiyaskoyla sonuçlandığını ifade etti.
İzlemek için: https://www.youtube.com/embed/wGOxvy4-eTI