Faaliyet Detay

MEDENİYET OKUMALARI KAPANIŞ MERASİMİ

           İstanbul Valiliği himayelerinde, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği işbirliğiyle İstanbul ilçeleri kapsamında uygulanan “Medeniyet Okumaları Projesi”nin “Kapanış Merasimi”, İstanbul Valimiz Sayın Davut Gül, İstanbul Millî Eğitim Müdürümüz Sayın Murat Mücahit Yentür, Genel Başkanımız Sayın Ekrem Erdem’in katılımıyla Zeytinburnu Belediyesi'nin ev sahipliğinde yapılacak.

 

           PROJEYE DAİR

           “2019-2020 Eğitim Öğretim Yılı”nda Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED) tarafından başlatılan “Medeniyet Okumaları Projesi”, 2024-2025 döneminde İstanbul Valiliği himayelerinde, İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü iş birliğiyle il genelinde uygulandı.

           İstanbul’un ilçelerinde 760 okul, 1047 öğretmen, 15.525 öğrenciyle yürütülen projede 135.110 kitap okunarak müzakere edildi. 

Ortaöğretim öğrencilerini kapsayan projenin amacı; ruh köklerine bağlı, bin yıllık tarihî mirasın varisi olmanın şuuruyla yaşayan, okuyan, düşünen, düşündüğünü uygulayan, uyguladığını neticelendiren gençler yetiştirmek; medeniyetimize ışık tutan kıymetli eserleri anlayarak ve anlamlandırarak okumalarını sağlamak ve bu çerçevede öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırmak.

           Medeniyetimizle ilişkili eserlerin bir araya getirildiği “Medeniyet Okumaları” ile öğretmenler rehberliğinde gençlere;

  • Kitap okuma ve müzakere alışkanlığı kazandırmak,
  • Kültür ve medeniyet değerlerimizi tanımalarını, anadilini etkin kullanabilmelerini, okuduğunu anlama ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirme kabiliyetlerini geliştirmek,
  • Duygu ve düşünceleri sözlü ve yazılı olarak ifade edebilmelerini sağlamak hedefleniyor.

           “Medeniyet Okumaları Projesi” 6 aşamalı okuma programından oluşuyor. Projenin esasını gönülülük teşkil ediyor.

           6 temaya dair 6 kitap, eğitim öğretim dönemi boyunca gönüllü rehber öğretmenler eşliğinde gençlere okutuluyor ve haftalık müzakerelerle okuduklarını anlamlandırmaları mümkün oluyor.

           Şehir ve Medeniyet, Dil-Kimlik ve Medeniyet, Göç ve Medeniyet, Coğrafya-Tarih ve Medeniyet, Din ve Medeniyet, Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet başlıklı temalardan oluşan okuma programına katılmak isteyen öğretmenler, ortalama 30 kitap içerisinden seçtiklerini okuyor ve aylık okumalar sonunda uzmanlar eşliğinde müzakereler yaparak okudukları kitapların ait olduğu konu başlıkları hakkında geniş çaplı bilgiye sahip oluyor.

           Öğretmenler, okudukları kitaplardan her temaya ait bir kitabı seçerek okullarda oluşturdukları öğrenci gruplarına okutuyor ve müzakere ediyorlar. Okumalar, 6 tema için ayda bir kitap ve haftalık müzakerelerle tekrarlanarak devam ediyor. 

           Proje ilçe koordinatörleri, öğretmen ve öğrencilerin iş birliğiyle konu başlıkları hakkında yapacakları paneller, sergi ve sunum etkinlikleriyle sona erdiriliyor. Ve okudukları kitaplar öğrencilere hediye ediliyor.

 

           Proje kazanımları:

  • Projenin bütün aşamaları amaca uygun olarak gençlere sorumluluk şuuru kazandırıyor.
  • Projenin en önemli aşamalarından olan haftalık müzakereler, gençlerin fikirlerinin oluşmasını, olgunlaşmasını ve ifa edebilmesini sağlayan ortamlar inşa ediyor.
  • Fikirlerini ifade edebilen öğrenciler, kendilerini daha değerli ve düşüncelerinin daha dikkate değer olduğunu hissediyor.
  • Hayata hazırlanan gençler, varlığından haberdar olmadıkları farklı fikir dünyalarıyla karşılaşıyor, o fikir dünyasını medyana getiren kaynağa iniyor, bu karşılaşmalar ve incelemeler sonucunda fikirlerinin nasıl değişkenlik gösterdiğini gözlemliyor ve tecrübe ediyor.
  • Okumalar ve müzakereler ilerledikçe projeye dâhil olan-olmayan öğrenciler arasında bilgi alışverişine dayalı bir etkileşim meydana geliyor.
  • Öğrencilerin kişisel gelişimine önemli katkılar sunuyor. 
  • Medeniyet kavramının anlaşılması, gündelik hayattaki izlerinin sürülmesi ve taşıdığı değerlerin anlamlandırılması mümkün hâle geliyor.
  • Medeniyetin bünyesindeki maddi ve manevi unsurları keşfeden öğrenciler kültürel, sanatsal, dinî ve millî zenginliklerini keşfederek hürmet etmeyi öğreniyor.
  • Proje sayesinde kültür kökleri, içinde yaşadıkları toplum ve kendinden önceki nesillerle barışık gençlerin yetişmesi sağlanıyor.

Galeri