Faaliyet Detay

MEDENİYET OKUMALARI PROJE METNİ VE KİTAP LİSTESİ

“Medeniyetimiz geçmişte olduğu gibi bugün de bilimin, kültürün, dilin ve inancın omuzlarında yükselecektir. Neslimize bu şuuru verebilecek yegâne unsur ise okumaktır.

Medeniyetlerin kaynağı millî kültürlerdir. Medeniyetler, milletlerin evrensel kültürel birikimlerinin bir bütün hâline dönüşümü ile meydana çıkar.”

 

EKREM ERDEM

MEDENİYET OKUMALARI PROJESİ

 

Konusu

Öğretmenler rehberliğinde öğrenciler arasında gönüllü kitap okuma ve müzakere grupları oluşturmak.

 

 

Amacı

“Medeniyet Okumaları” projesi ile geleceğimiz gençlerimize öğretmenler rehberliğinde;

 Kitap okuma ve müzakere alışkanlığı kazandırmak,

 Kültür ve medeniyet değerlerimizi tanımalarını sağlamak,

 Anadilini etkin kullanabilme becerisi kazandırmak,

 Okuduğunu anlama ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirme becerisini geliştirmek,

 Duygu ve düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerisi kazandırmaktır.

 

 

Hedef Kitle

Öğretmen ve öğrenciler.

 

Gerekçesi

Bir ülkenin gelişmişlik düzeyini eğitim sistemindeki başarısı belirler. Eğitimde başarı, okuyan ve okuduğunu anlayan bireylerle sağlanır. Bir ülkenin eğitim sisteminin başarısı; o ülkede okuyan, eleştirel düşünen, sorgulayan insanların sayısı ile doğru orantılıdır. Eğitimde başarıya ulaşmak için çağın beklentilerine cevap verebilen, araştıran, sorgulayan ve özgüven duygusu gelişmiş bireylerin yetişmesi gerekmektedir.

Kitap okuma, insanın kişisel ve sosyal gelişiminde hayati bir öneme sahiptir. Okuma yeteneğine sahip bir kimse anadilini etkin kullanır. Dinlediği ve okuduğunu anlama, eksiksiz ve doğru aktarma becerisine sahip olur. Birey kitap okuyarak kavramlar oluşturma, genellemeler yapabilme, sonuç çıkarabilme, fikirler arası ilişki kurabilme yeteneğine sahip olur. Kitap okuyan bireyler hayatı daha iyi tanır ve değerlendirir.

 

Muhtevası

Rehber Öğretmen Okumaları:

Önceden belirlenen kitaplar projeye dâhil olan gönüllü̈ öğretmenler tarafından okunacaktır. Her konu için okuma süresi bir ay olarak belirlenmiştir. Proje takviminde belirlenen tarihlerde bir uzman rehberliğinde öğretmenlerle kitapla ilgili değerlendirme toplantıları yapılacaktır. Değerlendirme toplantıları öğretmenlerin sayısına göre bir veya birden fazla okuma halkası ile gerçekleştirilecektir.

Öğrenci Okumaları: Okullarda oluşturulacak okuma halkalarındaki öğrencilere önceden belirlenen ve öğretmenleri tarafından okuma halkalarında okunmuş olan kitaplar okutulacaktır. Öğrenci okuma halkalarına kitapları okuyan öğretmenler kılavuzluk edecektir. Öğrenci okumaları serbest zamanda devam ederken haftada bir gün de önceden belirlenen bir mekânda rehber öğretmen gözetiminde okuma yapılacaktır. Bu mekânda yapılan okumaların devamında öğrenciler, hafta boyunca okudukları bölümlerle ilgili fikirlerini paylaşacaklar ve okudukları kısmın özetini çıkaracaklar. Bu özetler o kitabın okunmasının tamamlandığı hafta yapılacak okuma etkinliği sonunda rapor şeklinde bir araya getirilecektir.

Proje kapsamında okuma konularına ek olarak konu ile ilgili aylık film izlemeleri gerçekleştirilecektir.

 

Proje Uygulama Basamakları:

1. Konuları ve okunacak kitapları belirlemek,

2. Rehberlik edecek uzmanları seçmek,

3. Proje Ekibi kurmak,

4. Projeyi duyurmak ve okuma halkalarını oluşturmak,

5. Okumaları başlatmak ve takibini yapmak,

6. Aylık okumaları tema konusunda uzmanlar eşliğinde bir değerlendirme toplantısı sonuçlandırmak

7. Proje sonunda bütün temaların değerlendirildiği sempozyumlar yapmak.

8. Çalışmaları şölen havasında geniş katılımlı bir merasimle bitirmek,

9. Proje sonunda toplantılarda sunulan bildirileri kitaplaştırmak

 

Proje ile İlgili Diğer Esaslar:

1. Proje Yürütme Kurulu, projenin uygulanmasında birinci derece sorumlu olacaktır.

2. Yürütülen faaliyetler Proje Yönetim Kurulu tarafından izlenecek ve durum analizleri yapılacaktır.

3. Okullar aylık olarak İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne faaliyet raporu gönderecektir.

4. Proje kapsamında eğitim ve öğretim yılı içerisinde öğrenci ve öğretmenlere yönelik tanınmış yazar ve akademisyenlerin katıldığı seminerler ve paneller düzenleyecektir.

5. Proje içeriği ile ilgili kültür gezileri düzenlenecektir.

6. Temaya yönelik sinema izleme ve değerlendirmeleri yapılacaktır (Özellikle tema kapsamında seçilmiş kitapların sinema uyarlamaları seçilecektir)

 

 

Projede Yer Alan Kurum, Kuruluşlar ve Görevleri

Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği:

1. Proje ekibine eleman görevlendirmek,

2. Okunacak konu, kitap ve rehberlerin seçimini yapmak,

3. Projenin yürüyüşünü takip etmek,

4. Sonuç kitabını İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü ile eşgüdüm içerisinde hazırlamak.

 

Paydaşların Görevleri:

1. Proje ekibine eleman görevlendirmek,

2. Projenin tanıtım broşür ve afişlerini hazırlanmak, basımını ve dağıtımını yapmak,

3. İhtiyaç duyulan araç ve gereçleri temin etmek,

4. Kitapları satın almak,

5. Uzman ücretlerini ödemek,

6. Okuma faaliyetlerinde verilecek ikramları temin etmek,

7. Okumalar için mekân tahsis etmek,

8. Proje tanıtım kitapçık ve afişlerinin basımını sağlamak,

9. Proje kapsamında yapılacak gezilere araç sağlamak

10.Proje kapsamında izletilecek filmlere destek sağlamak.

 

…….İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü

1. İlçe Proje Ekibine eleman görevlendirmek,

2. Projenin sekretaryasını yürütmek, gerekli yazışmaları yapmak ve izinleri almak,

3. Okullarda proje sorumlusu görevlendirmek,

4. Mekân tahsis etmek ve tahsis edilen mekanların temizliğini yapmak, tertip-düzenini ve güvenliği sağlamak, afişlemesini yapmak,

5. Projeye katılan öğrencilere katılım belgeleri düzenlenmek,

6. Etkinliğin koordinasyonunu sağlamak,

7. Öğrencilerin proje safhalarına katılımını sağlamak,

8. Sonuç kitabını Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği ile eşgüdüm içerisinde hazırlamak.

 

Proje Yürütme Kurulu:

 Türkiye Dil ve edebiyat Derneği Temsilcileri

 …… Bakanlığı/Belediyesi/Vakfı/Derneği temsilcileri

 İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Temsilcileri

 

Okul Proje Yürütme Kurulu:

Okul düzeyinde, bir okul müdür yardımcısının başkanlığında Okumaya gönüllü̈ öğretmenler ve seçilen öğrenci temsilcilerinden oluşan “Proje Ekibi” kurulacaktır.

 

Okul Proje Yürütme Kurulunun Görevi:

 Gönüllü̈ olarak çalışmalarda görev alacak öğretmenleri tespit etmek

 10-15 kişilik okuma gruplarını oluşturmak,

 Projenin okul düzeyinde yürütmesini sağlamak

 Her ayın 4. haftası İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne proje kapsamında hazırlanan faaliyet raporunu sunmak.

 Proje kapsamında eğitim ve öğretim yılı içerisinde öğrenci ve öğretmenlere yönelik tanınmış yazar ve akademisyenlerin katıldığı seminer, panel ve söyleşiler düzenlemek.

 

İzleme ve Değerlendirme: Okullarda proje ekibinde görevli kişiler tarafından izleme ve değerlendirme yapılacaktır. Komisyonun hazırladığı eğitim çıktılarına ilişkin görüş ve öneriler rapor halinde il/İlçe Milli Eğitim AR-GE (Özel Büro) birimine sunulacaktır. Bu raporlar AR-GE (Özel Büro) tarafından incelenecektir. Sonuç raporlarını AR-GE (Özel Büro) birimi hazırlayacaktır.

 

Genel İlkeler

1. Proje kapsamında kullanılacak bütün görsellerde paydaşların logo ve yazıları görünür olacak.

2. Proje kapsamında yapılan faaliyetler uygulama birimleri tarafından dosyalanacak,

3. Sonuç raporları, fotoğraf, video ve diğer materyallerle desteklenerek belgelenecek,

4. Proje kapsamında yapılan bütün faaliyetlerin katalog haline getirilmesi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü; basımı ise İlçe Belediyesi tarafından yaptırılacak,

5. Projenin sonunda ise kapanış toplantısı ilgili birimlerin katılımıyla gerçekleştirilecek, bütün faaliyetlerin kamuoyu ile paylaşılması sağlanacaktır.

 

Protokolün imzalanma tarihi 
Okul müdürleri ile yapılacak toplantı tarihi 
Projeye Gönüllü Öğretmenlerle Yapılacak Toplantının tarihi 
OKUMA ALANIÖĞRETMEN OKUMALARIÖĞRENCİ OKUMALARI
OKUMA BİTİŞ ve DEĞERLENDİRME TARİHİOKUMA BİTİŞ ve DEĞERLENDİRME TARİHİ
1. Şehir ve Medeniyet  
2. Dil-Kimlik ve Medeniyet  
3. Göç ve Medeniyet  
4. Coğrafya-Tarih ve Medeniyet  
5. Din ve Medeniyet  
6. Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet  
Son Değerlendirme ve Sempozyum  
Kapanış ve Ödül Merasimi  
Uygulama aşamasında kitap rehber öğretmen tarafından dört bölüme ayrılacak, haftada 1 gün okunan bölüm okulun belirleyeceği yer ve zamanda rehber öğretmen başkanlığında yapılacaktır. Son hafta kitabın tamamı öğretmen rehberliğinde değerlendirilecektir. Bu durum tema kapsamında seçilen her kitap için gerçekleşecektir.

 

 

 

 

Proje İçin Tavsiye Kitap Listesi

 

1. Şehir ve Medeniyet

2. Dil-Kimlik ve Medeniyet

Farabî İdeal Devlet (İş Bankası Yayınları)Cengiz AytmatovGün Olur Asra Bedel
Ahmet Hamdi TanpınarBeş ŞehirCemil MeriçUmrandan Uygarlığa
Yahya Kemal BeyatlıAziz İstanbulAliya İzzetbegoviçDoğu ve Batı arasında İslam
Samiha Ayverdiİbrahimefendi KonağıPeyami SafaFatih Harbiye
İş Bankası YayınlarıKritovulos TarihiTarık BuğraKüçük Ağa
Ahmet RasimŞehir MektuplarıTarık Mümtaz Göztepeİmam Şamil Dağıstan Aslanı
Ahmed Yüksel ÖzemreÜsküdar’da Bir Aktar DükkânıOktay Sinanoğlubye bye Türkçe
Bernard Lewisİstanbul ve Osmanlı İmparatorluğu MedeniyetiNuri PakdilBatı Notları
Turgut CanseverOsmanlı ŞehriNermin Uygur Dilin Gücü
Haluk Dursunİstanbul'da Yaşama SanatıNihat Sami BanarlıTürkçe'nin Sırları
İlhan KurtYirmibirHayati DeveliDil Doktoru
Hikmet Feridun EsKaybolan İstanbul'dan HatıralarEkrem ErdemBizimki Türkçe Sevdası
Aykut Nasip KelebekSisten Sonra İstanbulMustafa Özkanİnsan İletişim ve Dil
Elif SönmezışıkHasbelkader İstanbulNecip Fazıl KısakürekÇile
Y.Kadri KaraosmanoğluSodum ve GomoreDaryush ShayeganYaralı Bilinç
   Üzeyir İlbakMedeniyet ve Kültürde Değişim

ORTAOKULLAR İÇİN

ljerka RebroviMavi Şehir Sarı ŞehirFeyza HepçilingirlerOff Dilim
Necip Fazıl KısakürekReis BeyErdem YayınlarıBattalgazi
Elif SönmezışıkHasbelkader İstanbulDede Korkut Hikâyeleri 
 Ahmet Hamdi TanpınarBeş Şehir  

 

 

3. Göç ve Medeniyet

4. Coğrafya-Tarih ve Medeniyet

Cengiz DağcıKorkunç Yıllarİvo AndricDrina Köprüsü
Refik Halid KarayGurbet HikayeleriYaşar KemalAğrı Dağı Efsanesi
Falih Rıfkı AtayZeytin DağıKemal TahirDevlet Ana
Cengiz DağcıOnlar da İnsandıMehmet Niyazi ÖzdemirÇanakkale Mahşeri
Muhmmed Esed Mekke'ye Giden Yol (İnsan Yayınları - Cahit Koytak)İlber Ortaylıİstanbul'dan Sayfalar
İhsan Süreyya SırmaMedine'ye HicretCenab ŞahabettinHac Yolunda
Frant FanonYeryüzünün LanetlileriNabiTuhfetü'l-Harameyn
İsmail BinginMedine Savunması Çöl Kaplanı Fahrettin PaşaStefan Zweig İnsanlığın Yıldızının Parladığı Anlar
Edward SaidYersiz YurtsuzNevzat Kösoğlu,Tarih Şuuru
Mehmet Arif BeyBaşımıza GelenlerFeridun M. EmecenFetih ve Kıyamet
  Haluk DursunOsmanlı Coğrafyasına Yolculuk
  Fernand BraudelAkdeniz ve Akdeniz dünyası III
  TolstoyHacı Murat

ORTAOKULLAR İÇİN

Jean - Claude GrumbergÇabuksığınlarMuzaffer İzgüAl Yanaklı Hasan
Refik Halid KarayGurbet Hikâyeleriİsmail BilginYavuz Sultan Selim (Erdem Yayınları)
İhsan Süreyya SırmaMedine’ye HicretErdem Yayınlarıİstiklal Marşı Yazılıyor 
 Evliya Çelebi SeyahatnamesiSevgi BaşmanFuat Sezgin
  Cengiz AytmatovCemile
  Rasim ÖzdenörenÇözülme
  Mustafa KutluUzun Hikâye
      

 

 

5. Din ve Medeniyet

6. Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet

Sezai KarakoçYitik Cennetİbn TuffeylHay Bin Yakzan (YKY)
Arnold ToynbeeMedeniyet YargılanıyorDanie DefoeRobinson Crouse (İş Bankası Yayınları)
Roger Garaudy.İnsanlığın Medeniyet DestanıSadettin ÖktenÖrselenmiş Osmanlı'dan Medeniyet Umuduna
Ebul Hasan el NedviDin ve Medeniyet üzerineAlper BilgiliBilim ne Değildir? Yeni-Ateist Bilim Anlayışının Felsefi ve Sosyolojik Analizi
Şerif MardinTürk ModernleşmesiFrancis BaconDenemeler
Adnan DemircanSon PeygamberLev Nikolayeviç Tolstoyİnsan Ne ile Yaşar?
Malcom Xİz YayınlarıGeorge OrwellHayvan Çiftliği
Bekir KarlığaDin ve MedeniyetGeorge Orwell1984
  Sadi ŞiraziBostan
  Sadi ŞiraziGülistan
  Ahmet KabaklıTemellerin Duruşması
  Ahmet Hamdi TanpınarSaatleri Ayarlama Enstitüsü
  Erol GüngörKültür Değişmesi ve Milliyetçilik
  MakyevelPrens
  Edward SaidEntelektüel
  S.Hayri BolayBatı Aklına Karşı Türkiye

ORTAOKULLAR İÇİN

İlhan KurtKarınca NefesiDanie DefoeRobinson Crouse (İş bankası Yayınları)
Bestami YazganMutluluğun FormülüErdem YayınlarıBilimin Öncüleri: Ali Kuşçu
  Erdem YayınlarıBilimin Öncüleri: Meryem Usturlabi
  Erdem YayınlarıBilimin Öncüleri: Harezmi