MEDENİYET OKUMALARI PROJE METNİ VE KİTAP LİSTESİ
“Medeniyetimiz geçmişte olduğu gibi bugün de bilimin, kültürün, dilin ve inancın omuzlarında yükselecektir. Neslimize bu şuuru verebilecek yegâne unsur ise okumaktır.
…
Medeniyetlerin kaynağı millî kültürlerdir. Medeniyetler, milletlerin evrensel kültürel birikimlerinin bir bütün hâline dönüşümü ile meydana çıkar.”
EKREM ERDEM
MEDENİYET OKUMALARI PROJESİ
Konusu
Öğretmenler rehberliğinde öğrenciler arasında gönüllü kitap okuma ve müzakere grupları oluşturmak.
Amacı
“Medeniyet Okumaları” projesi ile geleceğimiz gençlerimize öğretmenler rehberliğinde;
Kitap okuma ve müzakere alışkanlığı kazandırmak,
Kültür ve medeniyet değerlerimizi tanımalarını sağlamak,
Anadilini etkin kullanabilme becerisi kazandırmak,
Okuduğunu anlama ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirme becerisini geliştirmek,
Duygu ve düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerisi kazandırmaktır.
Hedef Kitle
Öğretmen ve öğrenciler.
Gerekçesi
Bir ülkenin gelişmişlik düzeyini eğitim sistemindeki başarısı belirler. Eğitimde başarı, okuyan ve okuduğunu anlayan bireylerle sağlanır. Bir ülkenin eğitim sisteminin başarısı; o ülkede okuyan, eleştirel düşünen, sorgulayan insanların sayısı ile doğru orantılıdır. Eğitimde başarıya ulaşmak için çağın beklentilerine cevap verebilen, araştıran, sorgulayan ve özgüven duygusu gelişmiş bireylerin yetişmesi gerekmektedir.
Kitap okuma, insanın kişisel ve sosyal gelişiminde hayati bir öneme sahiptir. Okuma yeteneğine sahip bir kimse anadilini etkin kullanır. Dinlediği ve okuduğunu anlama, eksiksiz ve doğru aktarma becerisine sahip olur. Birey kitap okuyarak kavramlar oluşturma, genellemeler yapabilme, sonuç çıkarabilme, fikirler arası ilişki kurabilme yeteneğine sahip olur. Kitap okuyan bireyler hayatı daha iyi tanır ve değerlendirir.
Muhtevası
Rehber Öğretmen Okumaları:
Önceden belirlenen kitaplar projeye dâhil olan gönüllü̈ öğretmenler tarafından okunacaktır. Her konu için okuma süresi bir ay olarak belirlenmiştir. Proje takviminde belirlenen tarihlerde bir uzman rehberliğinde öğretmenlerle kitapla ilgili değerlendirme toplantıları yapılacaktır. Değerlendirme toplantıları öğretmenlerin sayısına göre bir veya birden fazla okuma halkası ile gerçekleştirilecektir.
Öğrenci Okumaları: Okullarda oluşturulacak okuma halkalarındaki öğrencilere önceden belirlenen ve öğretmenleri tarafından okuma halkalarında okunmuş olan kitaplar okutulacaktır. Öğrenci okuma halkalarına kitapları okuyan öğretmenler kılavuzluk edecektir. Öğrenci okumaları serbest zamanda devam ederken haftada bir gün de önceden belirlenen bir mekânda rehber öğretmen gözetiminde okuma yapılacaktır. Bu mekânda yapılan okumaların devamında öğrenciler, hafta boyunca okudukları bölümlerle ilgili fikirlerini paylaşacaklar ve okudukları kısmın özetini çıkaracaklar. Bu özetler o kitabın okunmasının tamamlandığı hafta yapılacak okuma etkinliği sonunda rapor şeklinde bir araya getirilecektir.
Proje kapsamında okuma konularına ek olarak konu ile ilgili aylık film izlemeleri gerçekleştirilecektir.
Proje Uygulama Basamakları:
1. Konuları ve okunacak kitapları belirlemek,
2. Rehberlik edecek uzmanları seçmek,
3. Proje Ekibi kurmak,
4. Projeyi duyurmak ve okuma halkalarını oluşturmak,
5. Okumaları başlatmak ve takibini yapmak,
6. Aylık okumaları tema konusunda uzmanlar eşliğinde bir değerlendirme toplantısı sonuçlandırmak
7. Proje sonunda bütün temaların değerlendirildiği sempozyumlar yapmak.
8. Çalışmaları şölen havasında geniş katılımlı bir merasimle bitirmek,
9. Proje sonunda toplantılarda sunulan bildirileri kitaplaştırmak
Proje ile İlgili Diğer Esaslar:
1. Proje Yürütme Kurulu, projenin uygulanmasında birinci derece sorumlu olacaktır.
2. Yürütülen faaliyetler Proje Yönetim Kurulu tarafından izlenecek ve durum analizleri yapılacaktır.
3. Okullar aylık olarak İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne faaliyet raporu gönderecektir.
4. Proje kapsamında eğitim ve öğretim yılı içerisinde öğrenci ve öğretmenlere yönelik tanınmış yazar ve akademisyenlerin katıldığı seminerler ve paneller düzenleyecektir.
5. Proje içeriği ile ilgili kültür gezileri düzenlenecektir.
6. Temaya yönelik sinema izleme ve değerlendirmeleri yapılacaktır (Özellikle tema kapsamında seçilmiş kitapların sinema uyarlamaları seçilecektir)
Projede Yer Alan Kurum, Kuruluşlar ve Görevleri
Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği:
1. Proje ekibine eleman görevlendirmek,
2. Okunacak konu, kitap ve rehberlerin seçimini yapmak,
3. Projenin yürüyüşünü takip etmek,
4. Sonuç kitabını İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü ile eşgüdüm içerisinde hazırlamak.
Paydaşların Görevleri:
1. Proje ekibine eleman görevlendirmek,
2. Projenin tanıtım broşür ve afişlerini hazırlanmak, basımını ve dağıtımını yapmak,
3. İhtiyaç duyulan araç ve gereçleri temin etmek,
4. Kitapları satın almak,
5. Uzman ücretlerini ödemek,
6. Okuma faaliyetlerinde verilecek ikramları temin etmek,
7. Okumalar için mekân tahsis etmek,
8. Proje tanıtım kitapçık ve afişlerinin basımını sağlamak,
9. Proje kapsamında yapılacak gezilere araç sağlamak
10.Proje kapsamında izletilecek filmlere destek sağlamak.
…….İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
1. İlçe Proje Ekibine eleman görevlendirmek,
2. Projenin sekretaryasını yürütmek, gerekli yazışmaları yapmak ve izinleri almak,
3. Okullarda proje sorumlusu görevlendirmek,
4. Mekân tahsis etmek ve tahsis edilen mekanların temizliğini yapmak, tertip-düzenini ve güvenliği sağlamak, afişlemesini yapmak,
5. Projeye katılan öğrencilere katılım belgeleri düzenlenmek,
6. Etkinliğin koordinasyonunu sağlamak,
7. Öğrencilerin proje safhalarına katılımını sağlamak,
8. Sonuç kitabını Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği ile eşgüdüm içerisinde hazırlamak.
Proje Yürütme Kurulu:
Türkiye Dil ve edebiyat Derneği Temsilcileri
…… Bakanlığı/Belediyesi/Vakfı/Derneği temsilcileri
İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Temsilcileri
Okul Proje Yürütme Kurulu:
Okul düzeyinde, bir okul müdür yardımcısının başkanlığında Okumaya gönüllü̈ öğretmenler ve seçilen öğrenci temsilcilerinden oluşan “Proje Ekibi” kurulacaktır.
Okul Proje Yürütme Kurulunun Görevi:
Gönüllü̈ olarak çalışmalarda görev alacak öğretmenleri tespit etmek
10-15 kişilik okuma gruplarını oluşturmak,
Projenin okul düzeyinde yürütmesini sağlamak
Her ayın 4. haftası İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne proje kapsamında hazırlanan faaliyet raporunu sunmak.
Proje kapsamında eğitim ve öğretim yılı içerisinde öğrenci ve öğretmenlere yönelik tanınmış yazar ve akademisyenlerin katıldığı seminer, panel ve söyleşiler düzenlemek.
İzleme ve Değerlendirme: Okullarda proje ekibinde görevli kişiler tarafından izleme ve değerlendirme yapılacaktır. Komisyonun hazırladığı eğitim çıktılarına ilişkin görüş ve öneriler rapor halinde il/İlçe Milli Eğitim AR-GE (Özel Büro) birimine sunulacaktır. Bu raporlar AR-GE (Özel Büro) tarafından incelenecektir. Sonuç raporlarını AR-GE (Özel Büro) birimi hazırlayacaktır.
Genel İlkeler
1. Proje kapsamında kullanılacak bütün görsellerde paydaşların logo ve yazıları görünür olacak.
2. Proje kapsamında yapılan faaliyetler uygulama birimleri tarafından dosyalanacak,
3. Sonuç raporları, fotoğraf, video ve diğer materyallerle desteklenerek belgelenecek,
4. Proje kapsamında yapılan bütün faaliyetlerin katalog haline getirilmesi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü; basımı ise İlçe Belediyesi tarafından yaptırılacak,
5. Projenin sonunda ise kapanış toplantısı ilgili birimlerin katılımıyla gerçekleştirilecek, bütün faaliyetlerin kamuoyu ile paylaşılması sağlanacaktır.
Protokolün imzalanma tarihi | ||
Okul müdürleri ile yapılacak toplantı tarihi | ||
Projeye Gönüllü Öğretmenlerle Yapılacak Toplantının tarihi | ||
OKUMA ALANI | ÖĞRETMEN OKUMALARI | ÖĞRENCİ OKUMALARI |
OKUMA BİTİŞ ve DEĞERLENDİRME TARİHİ | OKUMA BİTİŞ ve DEĞERLENDİRME TARİHİ | |
1. Şehir ve Medeniyet | ||
2. Dil-Kimlik ve Medeniyet | ||
3. Göç ve Medeniyet | ||
4. Coğrafya-Tarih ve Medeniyet | ||
5. Din ve Medeniyet | ||
6. Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet | ||
Son Değerlendirme ve Sempozyum | ||
Kapanış ve Ödül Merasimi | ||
Uygulama aşamasında kitap rehber öğretmen tarafından dört bölüme ayrılacak, haftada 1 gün okunan bölüm okulun belirleyeceği yer ve zamanda rehber öğretmen başkanlığında yapılacaktır. Son hafta kitabın tamamı öğretmen rehberliğinde değerlendirilecektir. Bu durum tema kapsamında seçilen her kitap için gerçekleşecektir. |
Proje İçin Tavsiye Kitap Listesi
1. Şehir ve Medeniyet | 2. Dil-Kimlik ve Medeniyet | ||
Farabî | İdeal Devlet (İş Bankası Yayınları) | Cengiz Aytmatov | Gün Olur Asra Bedel |
Ahmet Hamdi Tanpınar | Beş Şehir | Cemil Meriç | Umrandan Uygarlığa |
Yahya Kemal Beyatlı | Aziz İstanbul | Aliya İzzetbegoviç | Doğu ve Batı arasında İslam |
Samiha Ayverdi | İbrahimefendi Konağı | Peyami Safa | Fatih Harbiye |
İş Bankası Yayınları | Kritovulos Tarihi | Tarık Buğra | Küçük Ağa |
Ahmet Rasim | Şehir Mektupları | Tarık Mümtaz Göztepe | İmam Şamil Dağıstan Aslanı |
Ahmed Yüksel Özemre | Üsküdar’da Bir Aktar Dükkânı | Oktay Sinanoğlu | bye bye Türkçe |
Bernard Lewis | İstanbul ve Osmanlı İmparatorluğu Medeniyeti | Nuri Pakdil | Batı Notları |
Turgut Cansever | Osmanlı Şehri | Nermin Uygur | Dilin Gücü |
Haluk Dursun | İstanbul'da Yaşama Sanatı | Nihat Sami Banarlı | Türkçe'nin Sırları |
İlhan Kurt | Yirmibir | Hayati Develi | Dil Doktoru |
Hikmet Feridun Es | Kaybolan İstanbul'dan Hatıralar | Ekrem Erdem | Bizimki Türkçe Sevdası |
Aykut Nasip Kelebek | Sisten Sonra İstanbul | Mustafa Özkan | İnsan İletişim ve Dil |
Elif Sönmezışık | Hasbelkader İstanbul | Necip Fazıl Kısakürek | Çile |
Y.Kadri Karaosmanoğlu | Sodum ve Gomore | Daryush Shayegan | Yaralı Bilinç |
Üzeyir İlbak | Medeniyet ve Kültürde Değişim | ||
ORTAOKULLAR İÇİN | |||
ljerka Rebrovi | Mavi Şehir Sarı Şehir | Feyza Hepçilingirler | Off Dilim |
Necip Fazıl Kısakürek | Reis Bey | Erdem Yayınları | Battalgazi |
Elif Sönmezışık | Hasbelkader İstanbul | Dede Korkut Hikâyeleri | |
Ahmet Hamdi Tanpınar | Beş Şehir |
3. Göç ve Medeniyet | 4. Coğrafya-Tarih ve Medeniyet | ||||
Cengiz Dağcı | Korkunç Yıllar | İvo Andric | Drina Köprüsü | ||
Refik Halid Karay | Gurbet Hikayeleri | Yaşar Kemal | Ağrı Dağı Efsanesi | ||
Falih Rıfkı Atay | Zeytin Dağı | Kemal Tahir | Devlet Ana | ||
Cengiz Dağcı | Onlar da İnsandı | Mehmet Niyazi Özdemir | Çanakkale Mahşeri | ||
Muhmmed Esed | Mekke'ye Giden Yol (İnsan Yayınları - Cahit Koytak) | İlber Ortaylı | İstanbul'dan Sayfalar | ||
İhsan Süreyya Sırma | Medine'ye Hicret | Cenab Şahabettin | Hac Yolunda | ||
Frant Fanon | Yeryüzünün Lanetlileri | Nabi | Tuhfetü'l-Harameyn | ||
İsmail Bingin | Medine Savunması Çöl Kaplanı Fahrettin Paşa | Stefan Zweig | İnsanlığın Yıldızının Parladığı Anlar | ||
Edward Said | Yersiz Yurtsuz | Nevzat Kösoğlu, | Tarih Şuuru | ||
Mehmet Arif Bey | Başımıza Gelenler | Feridun M. Emecen | Fetih ve Kıyamet | ||
Haluk Dursun | Osmanlı Coğrafyasına Yolculuk | ||||
Fernand Braudel | Akdeniz ve Akdeniz dünyası III | ||||
Tolstoy | Hacı Murat | ||||
ORTAOKULLAR İÇİN | |||||
Jean - Claude Grumberg | Çabuksığınlar | Muzaffer İzgü | Al Yanaklı Hasan | ||
Refik Halid Karay | Gurbet Hikâyeleri | İsmail Bilgin | Yavuz Sultan Selim (Erdem Yayınları) | ||
İhsan Süreyya Sırma | Medine’ye Hicret | Erdem Yayınları | İstiklal Marşı Yazılıyor | ||
Evliya Çelebi Seyahatnamesi | Sevgi Başman | Fuat Sezgin | |||
Cengiz Aytmatov | Cemile | ||||
Rasim Özdenören | Çözülme | ||||
Mustafa Kutlu | Uzun Hikâye | ||||
5. Din ve Medeniyet | 6. Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet | ||||
Sezai Karakoç | Yitik Cennet | İbn Tuffeyl | Hay Bin Yakzan (YKY) | ||
Arnold Toynbee | Medeniyet Yargılanıyor | Danie Defoe | Robinson Crouse (İş Bankası Yayınları) | ||
Roger Garaudy. | İnsanlığın Medeniyet Destanı | Sadettin Ökten | Örselenmiş Osmanlı'dan Medeniyet Umuduna | ||
Ebul Hasan el Nedvi | Din ve Medeniyet üzerine | Alper Bilgili | Bilim ne Değildir? Yeni-Ateist Bilim Anlayışının Felsefi ve Sosyolojik Analizi | ||
Şerif Mardin | Türk Modernleşmesi | Francis Bacon | Denemeler | ||
Adnan Demircan | Son Peygamber | Lev Nikolayeviç Tolstoy | İnsan Ne ile Yaşar? | ||
Malcom X | İz Yayınları | George Orwell | Hayvan Çiftliği | ||
Bekir Karlığa | Din ve Medeniyet | George Orwell | 1984 | ||
Sadi Şirazi | Bostan | ||||
Sadi Şirazi | Gülistan | ||||
Ahmet Kabaklı | Temellerin Duruşması | ||||
Ahmet Hamdi Tanpınar | Saatleri Ayarlama Enstitüsü | ||||
Erol Güngör | Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik | ||||
Makyevel | Prens | ||||
Edward Said | Entelektüel | ||||
S.Hayri Bolay | Batı Aklına Karşı Türkiye | ||||
ORTAOKULLAR İÇİN | |||||
İlhan Kurt | Karınca Nefesi | Danie Defoe | Robinson Crouse (İş bankası Yayınları) | ||
Bestami Yazgan | Mutluluğun Formülü | Erdem Yayınları | Bilimin Öncüleri: Ali Kuşçu | ||
Erdem Yayınları | Bilimin Öncüleri: Meryem Usturlabi | ||||
Erdem Yayınları | Bilimin Öncüleri: Harezmi | ||||