Faaliyet Detay

MEDENİYET OKUMALARI İÇİN TDED VE EYÜPSULTAN PROTOKOL İMZALADI

Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED), “Medeniyet Okumaları Projesi”nin üçüncü protokolünü Eyüpsultan Kaymakamlığı, Eyüpsultan Belediyesi ve Eyüpsultan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüyle imzaladı.

 

Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED) 2019’da başlattığı “Medeniyet Okumaları Projesi” için İstanbul’un Kâğıthane ve Beykoz ilçelerinin ardından üçüncü ilçe Eyüpsultan ile de protokol imzalandı. Protokolü, Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED) Genel Başkanı Ekrem Erdem, Eyüpsultan Kaymakamı İhsan Kara, Eyüpsultan Belediye Başkanı Deniz Köken ve Eyüpsultan İlçe Milli Eğitim Müdürü Alper Asım Özer imzaladı. Şişli İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürü, TDED YK Üyesi ve proje koordinatörü İlhan Kurt, Eyüpsultan Belediyesi Kültür İşleri Müdürü İrfan Çalışan, TDED Genel Başkan Yardımcıları Seyfullah Şahbaz, Ali Erdem, Namık Ayhan, TDED YK Üyesi Feridun Tekbıyık ve Elif Tokkal’ın da hazır bulunduğu protokol törenine, ilçedeki okullarda görev yapan okul müdürleri ve öğretmenler de katıldı.

 

PROJEDE GÖNÜLLÜLÜK ESAS

Törende bir konuşma yapan TDED Genel Başkanı Ekrem Erdem, “Medeniyet Okumaları Projesi”nin yeni nesillere medeniyet düşüncesinin doğru ve güzel Türkçe kullanan, edebî değeri yüksek eserlerle yerleştirilmesi amacı taşıdığını belirtti. Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği’nin genel amaç ve ilkelerini anlatan Erdem, “Bizim dernek olarak amacımız dil şuurunu yerleştirmek ve dile sahip çıkılmasını sağlamaktır” dedi. Medeniyet Okumaları’nın dernek ilkeleri çerçevesinde geliştirildiğini ve yeni nesilleri medeniyet kökenimizden haberdar etmenin öncelikli olduğunu ifade eden Erdem, proje boyunca gönüllülük esasına uygun şekilde öğretmen ve öğrencilerin seçildiğini dile getirdi ve sözlerini şöyle sürdürdü:

“Medeniyet Okumaları, hangi kitabı, nasıl okuyacağız sorusuna cevap veren bir projedir. Kitap okumalarının yanında yapılacak olan müzakereler, fikrî gelişime yardımcı olacaktır. Medeniyetimiz sohbet medeniyetidir. Medeniyet okumaları, okunan kitaplar üzerine sohbet etme imkânı sunarak medeniyetimizin bu yönünün hatırlanmasını sağlıyor. Projemize katkı sunan ve ilçemizde hayata geçmesine vesile olan Eyüpsultan Kaymakamlığına, Belediyesine ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne gönülden teşekkür ederim.”

 

TÜRKÇENİN DOĞRU KULLANILMASINA HİZMET EDECEK

Eyüpsultan Belediye Başkanı Deniz Köken, böyle bir projenin gönül işi olduğunu belirterek törene katılan herkese teşekkür etti. Projenin devamlı yakındığımız meseleler adına bir çözüm sunacağına inandığını kaydeden Köken, Türkçemizde meydana gelen yozlaşmayı durdurmaya yönelik bir gayret olarak değerlendirdiğini ifade etti ve projenin bütün katılımcılar için hayırlı olmasını diledi.

Eyüpsultan İlçe Milli Eğitim Müdürü Alper Asım Özer, projenin Eyüpsultan’da hayata geçirilmesi için emeği geçen herkese teşekkür etti. İlçede eğitim kalitesini arttırmak için önemli bir çaba sarf ettiklerini, kütüphanesiz okul kalmadığını, okuma alışkanlığının kazandırılması projenin önemli bir rol oynayacağına inandıklarını belirten Özer, okuma alışkanlığı beraberinde öğrencilere düşünme ve kendilerini ifade edebilme becerisini kazandırmasının da medeniyet şuuru kazandırma ve eğitim hayatına önemli bir katkı sunduğunu vurguladı.

Eyüpsultan Kaymakamı İhsan Kara, Ekrem Erdem’in genel başkanlığında faaliyetlerini sürdüren Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği’yle böyle bir proje için protokol imzalamaktan şeref duyduğunu belirterek dernek faaliyetlerine değer verdiğini ve takip ettiğini ifade etti. Derneği, Türkiye’nin dil derdine ilaç bir sivil toplum hareketi olarak nitelediğini söyleyen Kara, Medeniyet Okumaları projesine katkı sunan bütün kurum ve kuruluşlara teşekkür etti.

 

KİTAP OKUMA VE MÜZAKERE ALIŞKANLIĞI KAZANDIRILACAK

Şişli İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürü, TDED YK Üyesi ve Medeniyet Okumaları Proje Koordinatörü İlhan Kurt, bir sunum yaparak törene katılan protokolü, okul müdürlerini ve öğretmenleri bilgilendirdi. İki yıl önce başlatılan ve ilk olarak Kağıthane ilçesinde hayata geçirilerek verimliliği öğretmen ve öğrencilerce de tescillenen projenin bu yıl Kağıthane, Beykoz, Şişli ve Eyüpsultan ilçeleriyle sürdürüldüğünü kaydetti. Medeniyet Okumaları’nın sıradan bir okuma projesi olmadığını anlatan Kurt, müzakere, değerlendirme ve temalarıyla farklı bir içerik arz ettiğini belirtti. Proje ayrıntıları hakkında bilgilendirmede bulunan Kurt, belirlenen altı temayı medeniyetle ilişkilendiren eserlerin okutulacağını, katılımcı öğretmenlerin liste içerisinden istediği eseri seçip okuyabilmesi için zengin bir kitap listesi paylaşıldığını belirterek, “Kitap okuma ve müzakere alışkanlığı kazandırmak projenin başlıca amacıdır. Hedefimiz genç okurlar açısından nicelikten çok niteliğin artırılmasıdır. Projemizin medeniyet yürüyüşümüze büyük katkısı olacağına inanıyorum” dedi.

 

GENÇLERE KİTAP OKUMA VE MÜZAKERE ALIŞKANLIĞI KAZANDIRILACAK

Medeniyetimizle ilişkili eserlerin bir araya getirildiği “Medeniyet Okumaları”, 2021-2022 öğretim yılı içinde, TDED YK Üyesi şair yazar İlhan Kurt yönetiminde gerçekleşecek. Proje ile öğretmenler rehberliğinde gençlere; kitap okuma ve müzakere alışkanlığı kazandırmak, kültür ve medeniyet değerlerimizi tanımalarını, anadilini etkin kullanabilmelerini sağlamak, okuduğunu anlama ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirme kabiliyetini geliştirmek, duygu ve düşünceleri sözlü ve yazılı olarak ifade edebilmeyi sağlamak amaçlanıyor.

 

ALTI TEMALIK OKUMA PROGRAMI

Şehir ve Medeniyet, Dil-Kimlik ve Medeniyet, Göç ve Medeniyet, Coğrafya-Tarih ve Medeniyet, Din ve Medeniyet, Bilim-Düşünce-Felsefe ve Medeniyet başlıklı 6 tema üzerinden yürütülecek olan “Medeniyet Okumaları”nda okumaya katılmak isteyen öğretmenler, ortalama 30 kitap içerisinden seçtiklerini okuyacaklar ve aylık okumalar sonunda uzmanlar eşliğinde müzakereler yaparak okudukları kitapların ait olduğu konu başlıkları hakkında geniş çaplı malumata sahip olacaklar. Daha sonra da okudukları kitapları okullarında oluşturdukları öğrenci gruplarına okutacak ve müzakere edecekler. Bu okuma, 6 konu başlığında tekrarlanarak devam edecek. Proje uzman, öğretmen ve öğrencilerin konu başlıkları hakkında yapacakları paneller ve ödül töreni ile sona erecek.

 

MEDENİYET OKUMALARINA İLGİ BÜYÜK

İlki 2019-2020 öğretim yılında aynı paydaşlarla uygulanmış ve salgın sürecine rağmen büyük ilgi görmüştü. Dönem içinde, “Medeniyet Okumaları Projesi” başlıkları kapsamında seçilen, toplamda 3600 olmak üzere 90 farklı kitap okundu ve değerlendirildi.  Yeni dönemde bu sayının projenin sürdürüldüğü ilçelere bakıldığında katlanarak çoğaldığı kaydedildi.